FANDOM

Autor: Mustafar29
K
anon
Pol
Artykuł polecany na grudzień 2017 i styczeń 2018
KANON

Kywalker było wioską założoną w 621 BBY przez Christophera Smelta, położoną na planecie Dantooine i zamieszkiwaną przez wiele różnorodnych ras zarówno istot rozumnych, jak i zwierząt. W 11 ABY miejscowość została wysadzona przez siły dowodzonego przez Shmi Skywalker Ogromnego Królestwa Sithów.

W swojej historii Kywalker było częścią Republiki Galaktycznej, a w późniejszym czasie Sojuszu dla Przywrócenia Republiki i Królestwa Galaktycznego, zawsze jednak zachowując urząd swojego niezawisłego sołtysa.

Historia Edytuj

Początki Edytuj

Zgodnie z legendami naturalnymi mieszkańcami Dantooine były ludzkie pszczoły oraz przedstawiciele wędrownego ludu Bagëti. W 621 BBY na planetę przybył Christopher Smelt, który założył wioskę Kywalker. Mężczyzna w następnych latach nazywany był Najwyższym Wójtem. Jak mawiały legendy, pierwszymi mieszkańcami miejscowości mieli być Jawowie.[1]

W pewnym momencie swojego istnienia Dantooine weszła w skład państwa znanego jako Republika Galaktyczna.

Wojny klonów Edytuj

W czasie wojen klonów w Kywalker żyła znana w galaktyce Rodzina Kenobich. Córki Donaty, Leia i Padmé, a także jej syn Obi-Wan[6]. Dziewczęta były rówieśniczkami Shmi Skywalker, z którą Leia chodziła do jednej szkoły[6].

W czasie konfliktu na polecenie Dartha Sidiousa do miejscowości przybyli mistrz Jedi Feel wraz ze swoją małżonką Aldebarą i przyjacielem Luckiem Spacemanem celem zamordowania Agaty, co uczynili, podając jej narkotyki zamiast mleka w proszku w jednym z pobliskich sklepów. Wracając do statku, dostrzegli dwoje kywalkerian, Shmi Skywalker i Moca.[7]

W 21 BBY kywalkerianie świętowali sześćsetlecie istnienia swojej ukochanej miejscowości. Z tej okazji zorganizowano przyjęcie, podczas którego przemawiał sołtys Kitemarus Mathhak[1] Niedługi czas potem Kywalker objęła bitwa o Dantooine, w czasie której Leia poznała walczącego na niej Mace'a Windu i wzięła z nim ślub.[6]

Era Imperium Edytuj

Ball smyczek

Ball Smyczeksołtys Kywalker w erze Imperium.

Starcie z Dinozaurami i atak Imperium Edytuj

Po 19 BBY władzę w Kywalker, podobnie jak na całej Dantooine, objęło Imperium Galaktyczne. W pewnym momencie panowania Imperium sołtystwo nad wioską objął zabracki mężczyzna Ball Smyczek[3].

W 1 BBY w miejscowości odbyło się starcie pomiędzy Dinozaurami a jego naturalnymi mieszkańcami. Na skutek bitwy poważne obrażenia odniósł m.in. Gucio z Kywalker. Chwilę po zdarzeniu na miejsce wstawili się mistrz Feel, Aldebara Opress, Luck Spaceman, Han Solo i Chewbacca, poszukujący dla siebie miejsca po zniszczeniu Jueseja.[8]

Na planetę wstawiło się także Imperium Galaktyczne. I chociaż początkowo walki z wrogiem podjęła się Kywalkeriańska Komenda Policji pod dowództwem komendanta Crashera, niebawem, chcąc ocalić przybyłych, Shmi Skywalker sama odparła ich atak razem z Eskadrą Wroobli, po czym wszyscy wycofali się na Asteroidę 212, przez co Dantooine uniknęła ataku Gwiazdy Śmierci.[9]

W 0 BBY członkini Sojuszu dla Przywrócenia Republiki Leia Organa, zapytana przez wielkiego moffa Wilhuffa Tarkina o lokalizację bazy buntowników, powiedziała, że znajduje się ona na Dantooine.[10] W efekcie niebawem na planetę przybyły wojska tyranii, a spotykając się z oporem ze strony kywalkerian, zorganizowały atak na miejscowość.[11]

Bitwa o Kywalker Edytuj

Jako właściciel WookieeStation Ball Smyczek oddał on swoją stację w posiadłości Królestwa Galaktycznego, jednocześnie przyjmując wojskowy stopień komandora[12] i funkcję Pierwszego Senatora[3].

W 1 BBY do Kywalker przybyły dwie wrogo nastawione do siebie armie: Królestwa Galaktycznego, którą dowodził Gial Akcbar, oraz Nowej Federacji, po stronie której stali Darth Shpanner, Shmi Skywalker oraz postronni jej Lordowie Sitsów. W czasie bitwy śmierć ponieśli Shpanner, znany również jako Cliegg Lars, oraz sołtys miejscowości Ball Smyczek, który wspierał Królestwo.[3]

Czasy Nowej Republiki Edytuj

W 10 ABY w rodzinie Kenobich nastał spór, gdyż Leia Windu związała się z dawnym chłopakiem swojej matki, Jar Jarem Binksem[6]. Shmi Skywalker i Leia Windu niebawem połączyły jednak swoje siły, wykorzystując Gunganina do założenia Imperium Jar Jara, które miało zagrozić rządom Nowej Republiki[13].

Rok później, kiedy Leia Windu nie należała już do grona żywych, Donata i Padmé uświadomiły sobie, że były jedynymi osobami, które znały tajemnicę o legendarnym mieczu świetlnym, tak bardzo pożądanym przez Shmi i jej nowe Ogromne Królestwo Sithów. W tym samym czasie biuro kanclerza Lanevera Villechama wezwało obie kobiety do skontaktowania się z rządem demokratycznego państwa, z racji że sam Luke Skywalker został porwany przez swoją babcię, która za wszelką cenę chciała poznać ich lokalizację.[14]

Destroyed-Planet

Zniszczenie Dantooine.

Kiedy Shmi przyleciała na Dantooine i zauważyła, że obie kobiety z rodu Kenobich zdążyły już były opuścić planetę, rozkazała spalenie ich posiadłości. Sama z kolei wróciła na pokład swojego okrętu, Oka Shmi, i rozkazała przyprowadzić do siebie Skywalkera. Chcąc wymusić na nim zdradzenie lokalizacji Donaty i Padmé lub bezpośredniej lokalizacji miecza, zagroziła mu, że będzie stanie posunąć się do zniszczenia całej Dantooine, w momencie gdy ten nie zdecydowałby się ich podać. Kiedy Luke oznajmił jej, że nie wiedział o niczym, o czym ona mówiła, ta rozkazała wysadzenie planety, z czym jej krążownik uporał się bezproblemowo. Na te słowa Luke krzyknął, przerażony śmiercią wielu istnień.[2]

Kultura Edytuj

Mieszkańcy Kywalker byli bardzo związani ze swoją miejscowością i ochoczo świętowali rocznice jej założenia. Wielkim szacunkiem darzono Christophera Smelta, którego nazywano Naczelnym Wójtem. Za rdzennych mieszkańców planety uważano przedstawicieli ludu Bagëti oraz Ludzkie Pszczoły.[1]

Mieszkańcy Edytuj

Kywalker liczyło 1139, a później 1138 obywateli i było zamieszkiwane przez Ludzkie Pszczoły (7%), w tym przez lady Klementynę, która prowadziła swoją działalność o nazwie Kywalker's Miodzio[15]. Jedną z przedstawicielek gatunku wędrownego ludu Bagëti była Agata[7]. Wywodząca się z Kywalker Shmi na pewnym etapie swojego życia chodziła z mężczyzną imieniem Moc[7], a częstym bywalcem miejscowego sklepu był Bartłomiej, pracujący jako drwal[7].

Z Kywalker pochodziła rodzina Kenobich, która odegrała znaczącą rolę na kartach historii galaktyki, Donata, Leia, Padmé i Obi-Wan[6]. Z małżeństwa Lei i Mace'a Windu zrodziła się z kolei Leia Windu Jr.[11]

Z pozostałych ras zamieszkujących Kywalker można wymienić ludzi (69%), Zabraków (23%, m.in. Zizi) i Twi'leków (6%).[1]

Polityka Edytuj

Władze w Kywalker sprawował sołtys[3]. Na kartach swojej historii Kywalker miało odnotowaną przynależność do Republiki Galaktycznej[4] i Sojuszu Rebeliantów[5], a także Królestwa Galaktycznego[3].

W Kywalker porządku pilnowała Kywalkeriańska Komenda Policji, której przewodził komendant.[3]

Panorama Edytuj

Kywalker z kosmosu

Kywalker widziane z kosmosu.

W Kywalker znajdowały się ratusz i park; miejscowość posiadała własny sklep, a ulubioną knajpą mieszkańców była Kafe Rancor[8]. Rodzina Kenobich zamieszkiwała z kolei niewielki dom[6]. W miejscowości znajdowało się także niewielkie wzgórze, zwane Górą Christophera Smelta[7].

Fauna i flora Edytuj

Kywalker zamieszkiwały dwa specyficzne i rzadko spotykane w galaktyce gatunki, mianowicie Ludzkie Pszczoły[15] i lud tubylczy Bagëti[7]. Oba zaliczano do raz inteligentnych.

Astronomia Edytuj

Z racji że Kywalker znajdowało się na Dantooine, wraz z całą planetą orbitowało w Nieznanych Rubieżach.

Pojawienia Edytuj

Przypisy

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 Opowieści z Dantooine: Epizod 01 – Lekcja matematyki (Informacje sprzeczne!)
  2. 2,0 2,1 Aut ciemności: Epizod 13 – Kres istnienia
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 Przypadki mistrza Feela: Epizod 16 – Nowa przynależność
  4. 4,0 4,1 Brain Invaders
  5. 5,0 5,1 Secret Cargo
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 Aut ciemności: Epizod 04 – Z rodziną najlepiej na zdjęciach
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 Przypadki mistrza Feela: Epizod 02 – Moja nadzieja
  8. 8,0 8,1 Przypadki mistrza Feela: Epizod 11 – Czas na ratunek
  9. Przypadki mistrza Feela: Epizod 12 – Atak na Kywalker
  10. Gwiezdne wojny: Część IV – Nowa nadzieja
  11. 11,0 11,1 Aut ciemności: Epizod 20 – Kaptur zdjęty
  12. Przypadki mistrza Feela: Epizod 14 – Taniec z gwiazdami
  13. Aut ciemności: Epizod 05 – Rozterki miłosne
  14. Aut ciemności: Epizod 11 – Donata w opałach
  15. 15,0 15,1 Przypadki mistrza Feela: Epizod 04 – Niezwykła podróż