FANDOM

Świat rzeczywisty
Fanon alternatywny
Przedpremiera 13 grudnia 2017. Tymczasem zwiastun już wyemitowany! (zobacz w sekcji Polecane filmy)
Dołącz do dyskusji!
Mace Fanart

Fanart przedstawiający Mace'a Windu.

Fanon to określenie dotyczące nielicencjonowanej fikcji fanowskiej, tworzonej w oparciu o fabułę danego uniwersum. W skład ogółu fanonu wchodzą najczęściej fanfiction, czyli fanowska twórczość literacka, i fanart, czyli fanowska sztuka artystyczna. Innym przejawem twórczości fanowskiej są fanfilmy i gry.

W Gwiezdnych wojnach fanon to określenie opisujące twórczość fanów, która nigdy nie została opublikowana w licencjonowanych materiałach przez Lucasfilm Ltd. lub jego wydziały. Fanonu nie należy mylić z kanonem, w skład którego wchodzą wszystkie źródła, których zgodność z głównym nurtem historii Gwiezdnych wojen została potwierdzona przez Lucasfilm Story Group, Legendami, czyli dawnym kanonem, publikowanym w latach 19762014, oraz niekanonem, czyli licencjonowanymi materiałami, sprzecznymi zarówno z kanonem, jak i Legendami. Przykładem niekanonu mogą być filmy i seriale LEGO: Star Wars.

Historia Edytuj

Plany

Plany utworzenia Fanonpedii.

W kwietniu 2018 Dave, użytkownik Bastionu Polskich Fanów Star Wars, poszukiwał polskiej wiki dotyczącej fanonu Gwiezdnych wojen.[1] 15 lipca rozpoczął wątek, w którym zaproponował utworzenie takowej strony pod roboczą nazwą „Fanonpedia”. Miała ona być oparta na systemie MediaWiki. Chociaż jego pomysł spotkał się z odrzuceniem ze strony użytkowników portalu, a sama koncepcja wielokrotnie ulegała zmianie (na przykład zamiast wiki planowano założyć blog), ostatecznie 29 lipca tego samego roku została założona Biblioteka Fanonu Star Wars.[2]

W 2008 roku z inicjatywy Biblioteki Ossus założona została wiki dotycząca fanonu Gwiezdnych wojen na niezależnym serwerze. W pewnym momencie strona osiągnęła poziom 160 artykułów, jednak po niedługim czasie została zamknięta dla odwiedzających i pozostawała widoczną wyłącznie dla administratorów.[3] W 2012 roku, pomimo wielu zapowiedzi, witryna nadal nie została udostępniona publicznie.[4]

Przez następne lata na polskim FANDOMIE (znanym jeszcze jako „Wikia”) powstawało wiele mniejszych projektów dotyczących fanonu Gwiezdnych wojen. W 2014 roku dwóch użytkowników, SuperSzym i Lordtrion, postanowiło połączyć je, importując twórczość innych na Bibliotekę Fanonu Star Wars założoną sześć lat wcześniej z inicjatywy bastionowiczów. Po niedługim czasie nazwa wiki została zmieniona na Bibliotekę Arkanii, pod którą funkcjonuje do dziś.

OssusFanon

Plany otwarcia fanonu Biblioteki Ossus.

29 czerwca 2014 roku Yako, jeden z założycieli Biblioteki Ossus, skrytykował wiki fanonu Gwiezdnych wojen znajdujące się na serwerach Wikii.[3] Jego słowa spotkały się z oburzeniem ze strony archiwistów Biblioteki Arkanii.[5] 6 lipca tego samego roku na platformie YouTube został opublikowany Q&A z jego udziałem. Yako powiedział wtedy, że w założeniu wiki fanonu Gwiezdnych wojen współpracująca z Biblioteką Ossus miałaby zawierać w sobie informacje o opublikowanej już wcześniej fikcji fanowskiej, co wykluczałoby możliwość tworzenia swoich własnych postaci przez nowych użytkowników bez wcześniejszej publikacji opowiadania tudzież fanfilmu. Chętnych do współtworzenia odrębnej wiki fanonu Yako zachęcił do skontaktowania się z nim.[6]

5 lipca 2015 roku z inicjatywy Mustafara29 utworzona została Biblioteka Fanonu LEGO Star Wars. W zamyśle miało to być miejsce, w którym wszyscy fani budujący własne konstrukcje mogliby się chwalić innym swoją twórczością.[7] 27 listopada tego samego roku wiki przeszła jednak znaczącą reformę, poszerzając swoją tematykę, i od tamtego czasu znana jest jako Star Wars Fanonpedia.[8]

Podział i rodzaje fanonu Edytuj

W Gwiezdnych wojnach fanon można podzielić na trzy główne nurty, to jest fanon kanoniczny, którego celem jest zachowanie spójności z kanonem oraz poszerzanie go, fanon legendarny, który zawiera informacje sprzeczne z kanonem, jednocześnie poruszając wątki związane z linią Legend, oraz fanon alternatywny, zawierający treści sprzeczne zarówno z kanonem, jak i Legendami, niekiedy będąc alternatywną historią przedstawionych już zdarzeń.

Fanon może być tworzony na wiele różnych sposobów. Najważniejsze spośród nich wyszczególniono poniżej.

Etymologia Edytuj

Słowo fanon to połączenie dwóch wyrazów, fan i kanon, tak aby swoim brzmieniem przypominało drugi z nich. Fanfiction z kolei pochodzi od słów fan i fiction (ang. fikcja), fanart od wyrazów fan i art (ang. sztuka), a fanfilm od wyrazów fan i film.

Fanon a fandom Edytuj

FANDOMpw

Logo FANDOMU.

Fanon to określenie opisujące fikcję tworzoną przez fanów, podczas gdy fandom to określenie danej społeczności fanowskiej. Od 2016 roku FANDOM powered by Wikia to nazwa strony internetowej, dotychczas znanej jako Wikia.

Linki zewnętrzne Edytuj

Gwiezdne wojny
Pojęcia fanonu Fanon · Fanfiction · Fanart · Fanfilm · Gra fanowska
Wydarzenia Star Wars Day
Fanowskie witryny → Zobacz projekty siostrzane

W innych językach
W innych językach